Figyelem, elgondolkodtató téma következik. Mielőtt belecsapok a sűrűjébe, felteszem a kérdést: láttál már képet a Google központjáról? Most nem a technikai részre gondolok, hanem arra, ahogyan az emberek az épületek egyes részei közötti távolságot megteszik. Ahogyan bicikliznek.
Vagyis a Google kialakított egy mini államot, majd megteremtett az ott dolgozóknak (félig ott élőknek) egy oázist. Ezzel a lépéssel egyrészt felelősséget vállal a környezetért, másrészt nem titkolt szándéka, hogy mozgásra ösztönözze a dolgozóit.
Hogy jön mindez Magyarországhoz?
Úgy, hogy mi nem egyszerűen egy vállalat vagyunk, mégis az ország nagy részen szinte képtelenség – vagy legalábbis életveszélyes bevállalni a közlekedésnek ezt a formáját. Az indok triviális. Nincs hol, mert a kormány „elfelejtette” – vagy csak nem tartotta elég fontosnak – kiépíteni az ehhez szükséges utakat.
Most igyekszem szemet hunyni a felett, hogy bezzeg a stadionokra volt pénz. Nem (csak) ez bánt, hanem az, hogy eddig fel sem merült, pedig egy közel kétmilliós fővárosban biztosan lenne rá igény. Hiszen a menő kerékpárokat el tudják adni az üzletek. Ezek viszont a garázsban porosodnak és várják, hogy nyáron felpakoljak őket a kocsira és levigyék a Balatonra vagy fel a hegyekbe.
Ami siralmas, mert ezekkel is simán bejárhatnánk a munkahelyükre. Különösen a szép időben.
E helyett mit csinál az átlag fővárosi?
Tolong a 4,6-on és akarva-akaratlanul szagolja a mellette állót, aztán alig várja, hogy végre leszállhasson. Mondjuk olyannal is találkoztam már, aki néhány megállóval előbb lelépett a villamosról, mert egyszerűen nem bírta.
Megértem.
Jó persze, vannak azok, akik kocsival járnak. Az igaz, hogy nem nyomorognak, cserébe a dugóban vagy a pakolóhely keresésével töltik a fél napjukat. Tehát ez sem jobb.
Ezekhez képest lényegesen jobb megoldást jelentene a bicikli. Mielőtt bárki elkezd fröcsögni azon, hogy felesleges, mert majd pont a pesti nem fog nyeregbe pattanni, azt most állítanám le. Miért ne tenné? Eddig nem tette nyilván, de nem is volt rá igazán tere.
Mégis hol hasítana? A járdán, ahol zavarja a gyalogosokat? Vagy az úton, ami az autók, buszok terepe?
Biciklizni vagány
Azt is megjegyezném, hogy nevelés kérdése az egész. Ha egy gyereknek már az óvodában azt tanítjuk, kerékpárral bejárni menő, akkor jó eséllyel később is szívesen fogja használni, mert megszokja a tömegközlekedéssel szembeni előnyeit.
Először is nem kell a menetrendhez igazodni – most komolyan, hányszor csukta már be az orrod előtt a vezető az ajtót vagy hányszor rohantál a busz után? Másodszor ez tényleg háztól házig visz. Harmadszor nincs parkolási díj és szinte bárhol leteheted – Szegeden például ezt csinálják, bár tény, hogy ott azért jobban ki van építve az egész hálózat.
Egyébként abba belegondoltál már, mennyien költöznek ide az ország különböző részeiről? Nekik például igenis hiányzik, hogy nem tudnak biciklivel munkába járni. Azért, mert egyszerűen félnek attól, hogy az egy autó alatt végzik. Nem lep meg a hozzáállásuk, sokszor csoda, ha átengedik a gyalogost a zebrán.
Vegyük csak őket. Máris több tíz – de lehet, hogy inkább több száz – ezer emberről beszélünk. Na így már mindjárt más, ugye?
Na jó, a zöld is megszólal bennem
És persze nem tudok szó nélkül elmenni a környezettudatosság mellett sem. Mennyivel esne vissza a károsanyag-kibocsátás, ha csak 10%-kal csökkenne az utakon lévő autók mennyisége? Persze látom én, hogy vannak kezdeményezések, fát ültetnek és hasonlók, de ez a túlterhelt pesti levegőnek édeskevés
Ennél több kell a helyrerázódáshoz, amihez többek között ez lenne az egyik legcélravezetőbb lépés.
Már csak ezért is ösztönözném. Ja, hogy a magyart nem hatja meg a környezet és a hulladékot sem gyűjti szelektíven? Na és mit szólsz, ha azt mondom, adókedvezményt kap, aki így közlekedik? Mert ugye a pénzt mindenki érti, a környezetvédelem pedig az állam érdeke is.
lyeneken kellene agyalni és ezeket megvalósítani. Persze ez rengeteg pénz, idő, és legfőképpen munka. Szóval érthető, eddig miért nem foglalkozott senki a témával.